Vaksiner hunden din mot borreliose

Vær forberedt til flåttsesongen. Ny vaksine mot borreliose.

Borreliabakterien er den vanligste overførbare sykdommen hos norsk skogflått.

Alle hunder som er utsatt for flåttbitt kan bli infisert med borreliose. Jakthunder og aktive brukshunder som ofte beveger seg ute i naturen, vil være spesielt utsatt for infeksjon. Det er også en god idé å vaksinere familiehunder i flåttrike områder. Vaksinering av hunder mot borreliose beskytter dem mot tre europeiske borrelia-typer.

Første gang må hunden vaksineres to ganger med tre ukers mellomrom, og deretter én gang per år. Det er lurt å vaksinere rundt februar, for å tilpasse vaksineringstidspunkt med flåttsesongen.Valper kan vaksineres fra de er 12 uker gamle.

Hvordan virker vaksinen?

For at flåtten kan overføre bakterieinfeksjonen, må den ha et blodmåltid. Når flåtten har suget blod, kan bakteriene vandre via spyttkjertlene og deretter overføres til hunden via spyttet. Denne prosessen begynner fra 24 til 48 timer etter blodmåltidets start. Hundens antistoffer følger med blodmåltidet til flåtten og hindrer bakterien fra å vandre fra flåttens tarm til spyttkjertlene.
Resultatet av dette er at flåtten ikke kan overføre sin infeksjon til hunden. Man kan faktisk si at det er flåtten som blir «vaksinert».

Forebygging er fortsatt svært viktig!

Det er fortsatt viktig å beskytte hunden mot flåttangrep. Flått kan være bærere av andre overførbare sykdommer og vaksinen beskytter kun mot borrelia. De fleste flåttmidlene som finnes på markedet beskytter også mot lopper. De finnes både som spot-on preparater og som halsbånd.

Ta kontakt med klinikken for informasjon om flåttbeskyttelse.