Akutt mage- og tarmbetennelse hund

Akutt sykdom med oppkast og/eller diaré er meget vanlig hos hunder. Det kalles også akutt gastroenteritt. Det kan være alt fra litt avføring til voldsom diaré, årsakene til sykdommen kan være mange. I blant er behandlingen enkel, andre ganger kan det kreves intensivbehandling.

Årsak

Mange hunder elsker å snuse rundt i skog og mark der de kan spise alt fra døde dyr til avføring. Mange ganger går det bra, men noen ganger blir det for mye og da blir tarmfloraen i ubalanse. Giftige planter, kjemikalier, visse medisiner, plutselig bytte til annet fôr, virus, bakterier og parasitter er andre grunner til at hunden kan bli syk.

Sykdommer i andre organ som lever, nyrer og bukspyttkjertel kan gi oppkast og diaré. Dette gjelder også om hunden har svulster i magesekken eller tarmen.

Symptomer

Oppkast og/eller diaré i varierende frekvens og mengde, av og til blandet med blod. Tegn på smerter i buken, feber, uro, nedsatt matlyst og påvirket allmenntilstand.

Behandling

Har man en valp som er yngre enn 6 måneder bør man alltid konsultere med en veterinær da valper kan bli dårlige svært fort. Man bør også være ekstra oppmerksom med eldre hunder. En hund som fortsatt er glad og pigg tross at den har diaré og kaster opp av og til kan man prøve å behandle hjemme.

Hvis hunden ikke kaster opp kan man gi den små porsjoner med mat. Til å begynne med kanskje litt kokt ris og kokt hvit fisk/kylling(uten krydder og skinn) eller fiskeboller. Et enkelt og bra alternativ kan være å kjøpe et ferdig diettfôr som virker balanserende for tarmen. De første dagene kan man gi fôret i små porsjoner (4-6 ganger eller mer) per dag slik at tarmen får bare litt å jobbe med om gangen. Om diareen opphører kan man i løpet av en uke gradvis senke antallet porsjoner til det normale. Deretter går man forsiktig over til hundens normale fôr ved at man blander det vanlige fôret i diettfôret og dag for dag øker man mengden vanlig fôr/minsker diettfôret slik at man på 5-7 dager har gått helt over til den vanlige dietten.

Kompletter gjerne fôret med et kosttilskudd som virker beroligende på tarmslimhinnen, for eksempel Zoolac. Den tilfører næring til cellene i tarmslimhinnen og stimulerer tilveksten av den normale tarmfloraen og tilfører nye bakterier.

Tilgang til friskt vann er viktig og kontroller at hunden drikker. Hvis hunden kaster opp bør man vente med mat til den har sluttet med det. Ofte kan et halvt til et døgns faste være hensiktsmessig. Under fasten er det meget viktig at hunden får i seg nok væske. Vann i små porsjoner (en teskje/spiseskje om gangen avhengig av hundens størrelse) fordelt ut over hele døgnet.  De sies at et omtrentlig mål på 0,5 dl vann per kilo kroppsvekt per døgn er minimumsbehovet. Er væsketapet stort (gjentatte ganger med oppkast og/eller kraftig diaré) kan væskebehovet øke enda mer.

Når hunden har sluttet å kaste opp kan man begynne å gi den mat i små porsjoner akkurat som det står om diaré over.

Når skal man kontakte veterinæren?

Den enkleste regelen er å ringe sin veterinær og be om råd. Kontakt veterinæren om:

-Hunden er medtatt, trøtt og slapp.

-Hunden har blod i oppkast/avføringen.

-Ingen forbedring med diareen tross 3-4 dagers behandling hjemme.

-Hunden fortsetter å kaste opp selv etter 12 timers faste (kontakt veterinæren tidligere om hunden kaster opp flere ganger i timen eller er medtatt og trøtt)