JUBILEUMSKAMPANJE: ID-merking hund og katt.

HALDEN DYREKLINIKK ER 20 ÅR I 2015

I mars feirer vi det med tilbud på ID-merking av hund og katt.

ID-merking (chip) hund og katt:  608.- (vanlig pris 858.-) du sparer 250.-

Ved kastrering av hannkatt/hunnkatt får du ID-chip med på kjøpet til en verdi av 350 kroner

Hunnkatt: Kastrering og id-merking: 2078.-  (vanlig pris 2428.-) du sparer 350.-

Hannkatt: Kastrering og id-merking: 1093.-  (vanlig pris 1443.-) du sparer 350.-

Vi anbefaler at katter som ikke skal brukes i avl steriliseres/kastreres. Katter blir kjønnsmodne ved 6-9 mnd alder og de kan steriliseres/kastreres fra 5-6 mnd alder.

Hvorfor kastrere/sterilisere?

• En kastrert/sterilisert katt kan ikke reprodusere seg, slik at antallet uønskede kattunger og villkatter blir redusert.

• Risikoen for sykdom og kreft reduseres. Hunnkatter som går på p-piller har en høy risiko for kreft, som oftest er ondartet.

•  Kastrering av katten din reduserer risikoen for FIV (katteaids).

• Katten din blir mer hjemmekjær, og vil ikke streife i store avstander fra hjemmet. Den blir mindre aggressiv mot andre katter, som reduserer slåsskamper og, som et resultat av dette, veterinærbesøk.

Les mer om kastrering/sterilisering av katt hos dyrebeskyttelsen:  http://www.dyrebeskyttelsen.no/nyheter/viktig-husk-kastrering-og-id-merking

Hvorfor ID-merke?

Hvert år kommer et ukjent antall katter bort fra sine eiere. Noen blir drept eller skadet i trafikken, noen blir bare borte, mens noen få blir stjålet. Mange bortkomne katter blir tatt hånd om, men det kan ofte være vanskelig å finne eier. Umerkede katter blir i verste fall avlivet dersom ikke eieren kan lokaliseres.

Les mer om ID-merking på  http://www.dyreidentitet.no/

Brunst hos hunnkatter

De fleste katter har brunstsesong og de kommer i brunst mange ganger i løpet av denne. Sesongen starter ofte i januar og strekker seg til utpå høsten. Enkelte katter kan likevel komme i brunst gjennom hele året. Dette gjelder særlig innekatter da lys og klimaforhold påvirker kattens brunstsyklus.Katter har indusert ovulasjon, dvs at eggløsning kun skjer dersom katten parres. Dersom katten ikke får eggløsning kommer brunsten vanligvis med 2-3 ukers intervaller, men det kan variere fra 7-40 dager, og enkelte katter har konstant brunst. Får katten eggløsning uten at den blir drektig kommer brunsten igjen etter ca 6 uker.Typiske brunstsymptomer hos katt er at de blir mer kjælne og kontaktsøkende, de kan gni seg inntil for eksempel møbler og bena til mennesker, mjaue mer og rulle rundt på gulvet. Utover i brunsten øker symptomene, de holder halen til siden, kan ha hyppig urinering og økt behov for å forlate hjemmet. Enkelte katter kan også bli mer aggressive under brunsten. Brunstsymptomene kan hos mange katter bli svært sterke og dermed plagsomme for både eier og katt.Etter steriliseringen, der livmor og eggetsokker er fjernet, vil ikke katten lenger komme i brunst og kan derfor ikke bli drektig. Inngrepet har lite bivirkninger. En sterilisering vil også redusere risikoen for svulster i jurkjertlene. Steriliseres katten før første løpetid reduseres denne risikoen med opptil 90%. P-piller til katt øker derimot risikoen for utvikling av jursvulster og er derfor kun anbefalt til avlskatter der sterilisering ikke er aktuelt og da i kortest mulig periode.

Kastrering av hannkatter

Kjønnsmodningen hos hannkatten merkes ofte ved at urinen lukter mer og innekatter vil kunne markere inne ved å urinere på ulike objekter. Hannkatten får økt trang til å streife og de er mer utsatt for slossing og skader som følge av dette.Etter kastreringen vil ikke katten være formeringsdyktig, og de fleste av symptomene nevnt over vil avta.