Reise med hund fra Sverige til Norge

NB: NYE REGLER FRA 1. JAN 2017

Alle hunder som har vært i utlandet (med unntak av dyr som kommer direkte fra Finland, Storbritannia, Irland og Malta) og som tas over grensen til Norge skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis).

Denne bendelormen er ufarlig for hunder og katter og andre rovdyr, men kan forårsake svært alvorlig sykdom hos mennesker. Hundeeiere må få dyret behandlet hos veterinær 24-120 timer før retur til Norge.

Fra 1. januar 2017 endres krav til behandling av hunder som skal være med på utenlandsreiser. Det er ikke lenger mulig å engangsbehandle hunder mot revens dvergbendelorm i Norge før korte turer til utlandet.

Revens dvergbendelorm er påvist i Sverige. Parasitten ble for første gang påvist i Sverige på rev i desember 2010. Den er hittil ikke påvist på det norske fastland, men er påvist på Svalbard. Mennesker kan smittes, enten ved direkte kontakt med hund eller ved inntak av for eksempel sopp og bær fra områder der parasitten finnes. Mennesker som smittes kan i verste fall utvikle svært alvorlig og livstruende sykdom. For å hindre at parasitten spres til Norge, er det et krav at alle hunder som har vært i utlandet skal behandles.

Slik reiser du med kjæledyret ditt

Hva må du gjøre ved innførsel av hund?

• Behandlingen skal gjøres av veterinær.

• Hver behandling skal dokumenteres av veterinæren i hundens pass.

• Behandlingen skal være gjennomført i tidsrommet mellom 120 timer og 24 timer før innreise til Norge. Det aller beste er at behandlingen skjer 24 timer før innførsel. Behandling må utføres i landet dyret kommer reisende fra. Den kan ikke behandles i Norge før utreise innenfor 120 timer før retur til Norge. Hvis hunden er behandlet mer enn 24 timer før innførsel og hunden etter det har oppholdt seg i skog og mark, der smittefaren er størst, anbefaler Mattilsynet at hunden får en ekstra behandling etter at den er tilbake i Norge.

• Som alternativ til behandling 24-120 timer før innreise til Norge fra EU, kan hunder gjennomgå et behandlingsopplegg som innebærer at de behandles mot bendelorm minst to ganger med minimum én dag og maksimum 28 dagers mellomrom. Dette kan gjennomføres hos veterinær i Norge før utreise, eller hos veterinær i utlandet. Dette er ikke mulig for hunder som kommer fra land utenfor EU/EØS (tredjestater). Behandlingene skal gjennomføres som to adskilte behandlinger og skal derfor være utført på to adskilte datoer. Deretter behandles de minst hver 28. dag. Behandlingene må være bekreftet av veterinær i hundens kjæledyrpass. Et slikt behandlingsopplegg må alltid avsluttes med en siste behandling hos veterinær etter siste utenlandstur.

Behandling med 28 dagers intervall vil være aktuelt for de som for eksempel har hytte eller feriehus i Sverige, eller av andre grunner foretar jevnlige reiser over grensen med hund. Hvis du senere vil avslutte slik jevnlig behandling, er det viktig at dyret behandles en siste gang etter siste innførsel til Norge. Denne siste behandlingen må da skje hos veterinær i løpet av de siste 28 dagene etter foregående behandling. Denne behandlingen kan ikke eier utføre selv, da den må dokumenteres i kjæledyrpasset.

Krav om resept for legemiddel mot revens dvergbendelorm

For eksempel Droncit®-tabletter til behandling mot revens dvergbendelorm kan ikke kjøpes reseptfritt på apotek. Droncit® inneholder praziquantel som virker mot denne parasitten.

Om behandlingen

Riktig dosering for hund er 5 mg praziquantel /kg kroppsvekt, det vil si en 50 mg tablett per 10 kg kroppsvekt (Droncit®).

Når du behandler hund dreper du selve parasitten, men ikke parasittens egg. Smittefarlige egg kan skilles ut via avføring 24 timer etter behandlingen. For å hindre at de spres, bør du derfor plukke opp avføringen og kaste den i husholdningsavfallet.

Hvorfor skal behandlingen skje til bestemte tider?

Hunder kan bli smittet når de spiser gnagere. Når du behandler hund, vil det virksomme stoffet i preparatet drepe alle utviklingsstadier av parasitten med unntak av egg. Det er viktig å behandle dyrene så nært opp til 24-timers fristen før innreise til Norge som mulig. Dess nærmere innførselstidspunktet behandlingen skjer, dess mindre er muligheten for at dyrene får i seg ny smitte.

Når hunder får i seg smitte med revens dvergbendelorm, vil parasittene bli kjønnsmodne i løpet av 28 dager. Kjønnsmodne parasitter skiller ut egg som andre dyr og mennesker kan få i seg og smittes av. Dersom du behandler hunden med maksimum 28 dagers mellomrom, vil det ikke kunne utvikles kjønnsmodne parasitter som kan smitte videre.

Hva skal du gjøre ved grensepassering?

Dersom dyret er behandlet hos veterinær, og all dokumentasjon foreligger, samt det ikke er andre toll- eller kontrollmessige forhold, kan grønn sone benyttes ved grensepassering langs vei. I andre tilfeller skal dyreeier gå på rødt.

Hva oppnår vi?

Mattilsynets mål er å hindre sykdom og å redusere risikoen for at vi får revens dvergbendelorm til Norge. Det er selvsagt vanskelig å unngå at en parasitt som har sin livssyklus i naturen sprer seg, men vanligvis spres smitten langsomt i naturen fordi rev og smågnagere sjelden vandrer over lange strekninger.

Kilde: www.mattilsynet.no

ØNSKER DU Å BESKYTTE HUNDEN DIN MOT FRANSK HJERTEORM??

Hjerteorm er parasitter som lever i vertsdyrets hjertekammer. Det finnes flere typer hjerteorm. Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) er nå blitt påvist hos enkelte hunder i Sverige bl.a. på Koster. Ormen har rev og hund som hovedvert og snegler som mellomvert. Hunden får i seg parasitten ved å spise infiserte snegler, eller snegleslim med larver fra gresset. Ormene kan bli 10-14 mm lange. Symptomer kan være hoste, nedsatt matlyst, vekttap, nedsatt utholdenhet og oppkast. En infeksjon kan gi lungebetennelse og blodpropp i hjerte og lunger.

Før utreise til land hvor hjerteorm finnes anbefales forebyggende behandling. Dette kan gjøres ved å gi en tablett en gang månedlig. Hvis du ønsker å gjøre det samtidig med behandling mot dvergbendelorm, gi oss beskjed. Da får hunden en tablett som både forebygger mor dvergbendelorm og fransk hjerteorm

Les mer om fransk hjerteorm på www.vetinst.no